tiistai 19. heinäkuuta 2016

Rekkalesbo syömässä

Hyvä ystäväni kyseli minua viime viikon maanantaina ulkosalle ja sovittiin treffit mun omalle lähikaupalle. Yllättäen sain avaimet käteeni ja istuin pakettiauton rattiin ensimmäistä kertaa elämässäni. Oltiin puhuttu jo aiemmin, että lähtisin viemään heitä lentokentälle ja tarvitsisi käydä koeajamassa reitti sekä auto. Eli Helsinkiin päin siitä sitten lähdettiin.

¨
En ole eläessäni kokenut ajamista yhtä tylsäksi. Jotenkin löysin itsetäni sen sisäisen rattiraivottaren sekä rekkalesbon. Ajotyyli ei välttämättä aina ollut se ergonomisin tai asiallisin ja pompin ja heilun penkissä kuin mikäkin villiintynyt lapsi. Jotenkin ymmärsin täysin, miksi ihmiset haluavat tuningautoja tai ylipäänsä autoja, jotka kiihtyvät ja kulkevat johonkin - niillä voi tehdä jotain muutakin kuin ajaa kiltisti suoraa tietä! 

Viimein sitten saavuttiin Kauppakeskus Jumboon. Päätettiin mennä syömään Classic Pizzaan.
Tähän väliin täytyy todeta, että olen itse työskenellyt ravintola-alalla ja tiedän miten asioiden _pitäisi_ toimia, jos puhutaan hyvästä asiakaspalvelusta. Olen ollut useammassa ravintolassa asiakkaana niin Suomessa kuin ulkomaillakin. 

Saavuttuamme ravintolan eteen, odottelimme siinä useamman minuutin, että tarjoilija tulisi ohjaamaan meidät pöytään. Maanatai-ilta, ei ruuhkaa, ensisilmäyksellä kaikki tyhjät pöydät olivat täynnä likaisia astioita. Tarjoilijat jutustelivat tiskin takana. 

Tarjoilijan saavuttua hän kysyi, montako meitä syö. Sanoimme, että kaksi. Ennen pöytään ohjaamista hän kuitenkin mainitsi, että hänen täytyy pyyhkiä meille pöytä, niin sitten voimme tulla. 

Pääsimme istumaan ja tilaus meni hyvin. Tilasin itselleni Tomi Björckin Phangan Loverin, jossa on tulista salsakastiketta, mozzarellaa, jokiravun pyrstöjä, tomaattia, punasipulia, jalapenoja, chilimajoneesia ja tuore basilikaa. Voi että oli hyvää <3


Ensimmäisenä saimme juomat. Pöydästä puuttui kuitenkin ruokailuvälineet eikä niitä tuotu juomien yhteydessä, vaan jouduimme erikseen ne työntekijöiltä pyytämään. Tilausta tehdessä, tarjoilija oli _itse_ kysynyt, haluammeko pizzoihimme valkosipulia. Valkosipulia ei pizzoissa ollut. Sanoimme siitä tarjoilijalle ja hän toi meille valkosipulin, jonka saimme itse laittaa pizzalle. Kyllähän mä sen valkosipulin siihen pizzaan saan ihan itsekin, mutta jos tulen ravintolaan, oletus olis se, että mä maksan siitä, että saan sen laitettuna siihen pizzaan? Pahoitteluna oli vain "Sori". 

Siinä sitten oven edustalla syödessä, tuli kuultua myös muiden asiakkaiden kanssa käytyjä keskusteluja. Muillekin pyyhittiin pöydät juuri ennen pöytään tulemista vaikka luppoaikaa olisi ollut yllinkyllin hoitaa asia _ennenkuin_ asiakkaita saapuu lisää ravintolaan. Mä en tiedä juuri tämän kyseisen ravintolan politiikasta, mutta että ihan silleen vinkkinä, että ehkä siihen ensivaikutelmaan kannattaisi panostaa, jos jotain asiakkaita haluaa pitää itsellään vakituisesti? 

Tarjoilijamme myös vaihtui kerran vierailumme aikana ja tämä kyseinen henkilö, kenties kesätyöntekijä, oli vain selkeästi väärässä työssä/ammatissa/asenteella. Käytös oli töykeää, välttelevää ja lapsellista (ei kunnioitusta auktoriteetteja/asiakkaita kohtaan). Jos jätettäisiin ne perus isäkapinat sinne kotiin, kun ollaan töissä? :) Meidät sisäänottanut tarjoilija oli kuitenkin asiakaspalveluhenkinen ja ystävällinen, joten pisteet siitä hänelle. 

Toinen työntekijä ei auttanut toista ravintolan ylläpidossa, joten käytännössä tämä "hyvä tarjoilija" oli yksin koko ravintolassa. Juoruiluun ja asiakkaiden haukkumiseen kyllä riitti aikaa. :) 

Saatuamme syötyä, odottelimme pitkän tovin, että saimme yhteyden tarjoilijaamme. Käynnin aikana meiltä ei kysytty, että maistuuko ruoka. Joo, se oli sitten varmaan siinä.

Kuten ihana Sami Minkkinen tekee Havaintoja Parisuhteesta, päätin nyt tehdä Havaintoja Ravintelielämästä. 

Ruoka: 4/5
+ Hyvä pohja, kivat täytteet ja tykkäsin siitä, että useamassa pizzassa käytetään mozzarellajuustoa - rakastan sitä. <3 
+ Basilika on mun heikkous
+ No koska Tomi Björck
+ Hyvä pizzavalikoima
- En ole vielä selvittänyt, mitä pizzasta puuttuu, mutta jäin kaipaamaan "sitä jotain"

Asiakaspalvelu: 1/5
+ Ainoa plussa tulee siitä, että toisella tarjoilijalla oli asiakaspalvelutaitoja
- Pöytien tulisi olla siistejä jo ennen kuin saavut ravintolaan 
- Tilaukset hoidetaan sovitusti tai asia korjataan toimittamalla uusi pizza
- Välineistä huolehditaan etukäteen tai ne ovat jo pöydässä niinkuin muissakin ravintoloissa
- Reagointikyky. Jos asiakas saapuu ravintolaan tai mihin tahansa kauppaan, siihen reagoidaan välittömästi, kun se on mahdollista 
- "Fuck that shit" -asenne jätetään kotiin
- Sisäänpääsyn ja laskun odottaminen 

Yleisvaikutelma: 2/5
+ Toinen tarjoilija oli asiallinen
+ Kiva tunnelma/sisustus
- Likaisia asioita pöydissä
- Asiakkaiden kohtelu toisen työntekijän osalta töykeää/lapsellista - muillakin asiakkailla on silmät ja korvat päässä
- Juoruilu hoidetaan takahuoneessa tai Aasiakas.netissä :) 
- Työkavereita autetaan hommissa 

Että sellainen Helsingin reissu tällä kertaa. :) Jos ens kerralla olisi parempi tuuri - tai vaikka ihan vaan röyhkeesti menis eri ravintolaan. ;) 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti